Om mig

Mitt foto
Vi adopterar Elsa. Vi är i Taiwan och väntar på att papper ska bli klara, medan vi lär känna Elsa. Och hon oss.

måndag 20 december 2021

Bokbuss

Det var vårt fel att DOng-Mei var väldigt trött denna måndagsmorgon. Helgen var lite väl full av juligheter. Det var pepparkakshus, det var glöggmingel och det var julkonsert på operan. (December är outhärdlig också i år, jag brukar ha som regel att jag får äta takeaway och dricka alla hämtlatte i världen om jag bara står upp tills julafton, men i år provar jag att äta nyttigt istället, det kanske gör att man orkar stå? Gör ingen skillnad, faktiskt, det är december det är fel på, inte var jag äter. Nåja.)

Dong-Mei tänkte inte gå innanför skolgrinden i morse. En pedagog pratade lite med henne. Dong-Mei uppgav att hon tänkte sluta skolan nu.

-Men är det inte bra att lära sig läsa? undrade pedagogen.

-Det kan jag ju redan.

-Räkna då, åtminstone upp till trean eller nåt? Så du lär dig de fyra räknesätten? (Heja pedagogen som bara föreslår ett par år till i skolan och inte de 10 som det är frågan om.)

Nej, det tyckte inte Dong-Mei. Men hon visste vad hon skulle göra istället, om hon fick jobba istället för den här skolgrejen. Hon vill köra bokbuss!

Det är ett bra jobb tycker jag. 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar