Om mig

Mitt foto
Vi adopterar Elsa. Vi är i Taiwan och väntar på att papper ska bli klara, medan vi lär känna Elsa. Och hon oss.

måndag 30 april 2018

Inget konstigt

Var på fest med barnen.

Inte en enda konstig kommentar om barnen. Om att de är lika oss eller inte lika oss. Om att de är syskon eller inte. Om att det är på något visst sätt med något. Om nåns kusin som inte kunde få barn. Om nån annans kusin som adopterade med sen fick egna barn. Om nån kusins adoptivbarn som hittade sin riktiga mamma. Elle helt enkelt nån som sett på Spårlöst på teve och därför tror sig veta mer om adoption än t.ex. jag. Av något skäl.

Inget. Det var konstigt.

Finns det familjer som har det så här jämt?

4 kommentarer:

  1. Japp! Det är alltid någon i större sällskap som har en granne som har adopterat eller gick i samma klass som en som var adopterad, eller tycker sig ha rätten att veta mina barns historia..
    Ibland när jag är lite irriterand brukar jag säga: Jag känner en som har fött ett barn och det ser ut som om det kommer gå bra i livet för det barnet...

    SvaraRadera
  2. Då skulle jag vilja vara en fluga på väggen och se hur samtalet går vidare...

    SvaraRadera
  3. Rkligt nog var det länge sen det hände nu. Det har avtagit efterhand som barnen blivit äldre.... Men kanske är det en faktor att jag sällan numera är i grupper där barnen inte redan har i relation med de andra barnen och är mer av en självklarhet?
    Eller har jag blivit mer effektiv i att styra bort diskussionen när den är på väg i den riktningen?
    Fast nä. Om jag någon gång väljer att ta upp något som rör adoption själv (för att det är nödvändigt i dialogen) så dyker de nyfikna frågorna ibland upp. Fast sällan på den klumpiga nivån...

    SvaraRadera
  4. Du kan nog ha rätt i att det avtar lite med åldern. När man kommer med ett litet knyte är det ju så tydligt att hen nyss kom någon annan stans ifrån. Bebisar väcker ju också ofta uppmärksamhet oavsett hur de ser ut. Men jag har också lagt märke till att ju fler de är desto mer måste andra titta och fråga. Som om det blir för mycket intressant samtidigt. Jag ser fram mot att tiden går lite - så att de får vara vanliga ungar.

    SvaraRadera