Om mig

Mitt foto
Vi adopterar Elsa. Vi är i Taiwan och väntar på att papper ska bli klara, medan vi lär känna Elsa. Och hon oss.

fredag 15 juli 2016

Köna

Ibland behöver vi kunna klumpa ihop några av barnen. Ofta är det en grupp med D. och en grupp med A. och Dong-Mei, av lite olika skäl. D. måste till skolan. D. måste betala på bussen. D. kan läsa själv.

Då blir det lätt att säga att jag tar D. så tar du flickorna. Om det nu inte hade varit så att jag ogärna vill kategorisera dem utifrån kön, i synnerhet när det inte är kategorin kön som avgör i vilken grupp man hamnar. Snarare ålder. Men de yngre är flickor.

Kan man säga om du tar D. tar jag hand om de yngre barnen? Verkar konstigt.

Eller ska man helt enkelt låta bli att kategorisera? Om jag har hand om D. så kan du ta hand om A. och Dong-Mei. Ja, jag tror att jag håller mig till det.

Det finns inte flickor och pojkar i vår familj primärt. Det finns D. och A. och Dong-Mei.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar