Om mig

Mitt foto
Vi adopterar Elsa. Vi är i Taiwan och väntar på att papper ska bli klara, medan vi lär känna Elsa. Och hon oss.

söndag 21 maj 2017

Handbok

Det finns många som har total beröringsskräck vad gäller personer som inte ser ut att vara födda av människor med skandinaviskt ursprung. Men sen finns det de som tar det som det är. Det är skönt.

Jag var på möte på den skola där A. ska börja i höst. Samma skola som D. går på och det innebär att jag känner igen många av föräldrarna, och de mig, för det finns många syskon på skolan. Jag pratar med annan förälder och säger att jag har en son i tvåan, och nu börjar A. förskoleklass.

- Jaha, det är D:s syster som ska börja. Ja, jag har nog sett henne, visst ser de asiatiska ut?

Ja, det gör de.

Och det är så mycket enklare än konstigheter som "jaha, är de adopterade, jaha kommer de från Taiwan, minsann, det kunde man inte ha gissat"! Jo, för det kan man visst gissa.

Borde skriva en handbok för folk som ska möta adopterade. Här är några råd som en teaser:

 Låtsas inte som om de inte ser asiatiska/ellervaddetär ut. Behandla dem som vanliga normala barn (eftersom de är det). Fråga inte konstiga frågor om familjens tillkomst (eftersom inte jag frågar random förälder om eventuella missfall, ivf:er eller ovanligt lyckosam fertilitet).

Det är inte så svårt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar