Om mig

Mitt foto
Vi adopterar Elsa. Vi är i Taiwan och väntar på att papper ska bli klara, medan vi lär känna Elsa. Och hon oss.

onsdag 3 maj 2017

Betyder

Ibland när jag ser barnen på bild, i ett fruset ögonblick, så slår det mig att de ju är kineser. Det ser jag inte annars, jag ser ju bara dem.

Och jag undrar alltid vad det innebär att jag ser att de är kineser. Betyder det ens något? Är det möjligt att inte se människors härkomst? Eller är det bara möjligt att inte tillmäta den någon betydelse?

D. och jag pratade om det där häromdagen. I hans ensemble finns en pojke som är kines - hans familj är också  det i sin helhet, till skillnad från vår. D. sade att han såg att Tomas var kines, men att det liksom inte betydde något. Han blev varken glad av att det fans tomasar i världen eller besvärad på något sätt över att påminnas om sitt och Tomas utseende som skiljer sig från majoritetsbefolkningens. I Sverige. I världen bör väl D.:s utseende vara i klar majoritet. Om man nu kan dra gränsen kring vad som är D.:s utseende - kategorier tenderar att rasa ihop när man undersöker dem närmare.

Mitt barn är alltså inte alls rasist. Jag undrar om det verkligen aldrig betyder något för mig att jag ser att människor är kineser, eller vad de nu är. Jag hoppas så att vi alla är på väg dit: att utseenden inte måste förklaras. Att det finns så många sätt att bli svensk eller vad man är. Att man lika gärna kan förklara att man är blond som sin pappa som att man är svarthårig, vilket ens mamma inte är.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar