Om mig

Mitt foto
Vi adopterar Elsa. Vi är i Taiwan och väntar på att papper ska bli klara, medan vi lär känna Elsa. Och hon oss.

torsdag 27 april 2017

Söka rätt skola

Jag var på föräldramöte och där ondgjorde sig ett par föräldrar över att det är svårt att få in barnen på friskolor, som är populära. Man måste ställa barnen i kö när de är yttepyttesmå, helst på BB.

Hur ska man göra om man flyttar när barnet är fem? Eller om man inte vet om vilken skola som är bra, när man har en bebis som har sex år till skolstarten? Det är ett orättvist system. Det är det ju. Det är orättvist att vissa barn har föräldrar som förstår vikten av att välja skola åt sitt barn.

Nu finns förslag om att man ska lotta till populära skolor istället. Det är säkert bättre för integrationen. Och det är mer rättvist. Bra för den som flyttar.

Men det jag inte orkade säga var det här: om man flyttar är det kanske delvis ett val. Man kan stanna i sin kommun för barnens skull, där man ställt dem i finskolekö sedan dag tre i deras liv.

Men hur är det med adopterade barn som anländer till landet när de är fem? De missgynnas betydligt mer systematiskt.

Jag sade inget om det, de var så upptagna med allehanda orättvisor. Men jag har en lösning:

Gör varje skola så bra att skolan på riktigt blir kompensatorisk. Då behövs inga friskolor. Då finns det bara riktigt, riktigt bra skolor för alla.

Konstigt att ingen har tänkt på den möjligheten.

Och, ja, våra barn går i friskola och fridagis. Båda föräldrarna arbetar i utbildningsväsendet och då vet man sånt. Vi ställde D. i kö samma vecka som han fick personnummer. Då var han åtta månader, och vi hade tur, för det fanns bara fyra platser i klassen som inte var upptagna av förturer. Och de andra sladdar ju med på förtur.

Men jag håller med om att det är orättvist. Varje unge förtjänar en skolgång som tar hänsyn till barnets förutsättningar. Det är ju inte förvaring. Tanken är ju att det ska vara utvecklande i skolan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar