Om mig

Mitt foto
Vi adopterar Elsa. Vi är i Taiwan och väntar på att papper ska bli klara, medan vi lär känna Elsa. Och hon oss.

lördag 5 augusti 2017

Cinese

Elsas, aka Dong-Meis, gäng har varit på semester en månad. Därav tystnaden.

Allt är bra med oss. Särskilt med Dong-Mei tror jag, som är hälsan själv och har badat och ätit spagetti och pizzakanter. Och gelati, som om det inte funnes någon morgondag.

Vi har varit i Italien, i ett litet hyrt hus, och i Italien verkar de ovana vid adoption.

En ung kvinna kom fram och frågade om barnen var adopterade. Hon kunde lite engelska. Hon var själv adopterad från Ryssland. Hon tyckte det var kul och trevligt med Dong-Mei och hennes gäng. Övriga var oerhört förvånade över familjeupplägget. Så till den milda grad.

Dong-Mei hoppade upp och ner ur vattnet en dag vid en pool, som vi hittat vid ett hotell. Hon babblade oavbrutet som treåringar ofta gör.

-Jag gårrrr i, jag gårrr upp, nu gårrr jag i, hopp, sade Dong-Mei. Hundra gånger.

En äldre italiensk dam, som vaktade sitt barnbarn, lyssnade och skrattade åt engagemanget. Jag pratar inte italienska, men kan lite franska, så jag kan förstå en aning italienska om jag får lite stöd av sammanhanget, och det hade jag här.

-Lilla barn, sade damen, du pratar och pratar, ett helt annat språk. Completamente diverso.
-Parla svedese, sade jag, som liksom ville klargöra saker och som tyckte att det kanske inte var så completamente diverso.

Damen kluckade. Nej, nej. Det var ju inte svedese, det fattade vem som helst. Barnet, belissima!, pratade cinese.

Jaha, och där tog hela min italienskakompetens slut, så jag log och så fick det vara bra med det.

Men nu är vi hemma och pratar svedese för fullt. Och mamman till barnet kan blogga igen.




2 kommentarer:

  1. Kan tänka mig att det inte finns så många internationellt adopterade i Italien, det är ju ett ganska konservativt land när det kommer till sånt.

    Vad härligt det låter med ett hus i Italien en månad :) Nästa sommar måste vi också åka iväg minst två veckor men gärna tre. Var låg huset ni hyrde och hur hittade ni det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Italien var fint! Men visst var ni i Thailand? (Jag har ju lite koll på din blogg;))
      Vi hyrde genom Dan-Italia, som verkligen var väldigt hjälpsamma och personliga. Och huset var precis som det beskrevs, och alla hade jättetrevligt. Vi var i Toscana, uppe i bergen, så vi kunde se ut över skog och berg "hemma" och så ta bilen till stränderna så att det kunde bli bad också. Och så finns det ju en del historiska platser, om man vill att barnen ska lära sig nåt på semestern också;).

      Radera