Om mig

Mitt foto
Vi adopterar Elsa. Vi är i Taiwan och väntar på att papper ska bli klara, medan vi lär känna Elsa. Och hon oss.

tisdag 30 april 2019

Allergi allerga

Min man och jag har tyckt att det är så praktiskt at våra barn inte ärver våra fysiska defekter. Båda är pollenallergiska. Tur för kidsen att de slipper det.

Förra våren hostade och nös D. hela tiden. Vi trodde att han var förkyld. Dessutom kanske det var nåt med sängen eller väggen för, det var värst på morgonen. När vi flyttade till Stockholm blev han bättre.

Men så kom våren till Stockholm. Han säger att det "svider" i ögonen, de är helt knallröda och han nyser så att han inte kan sova på nätterna. Jag vaknar av att nyser femton gånger i sträck flera gånger under natten.

Och så hostar han, han säger att hostet inte kommer ut. Det är för att han nästan får kramp i luftrören. Man får ge vatten och be honom att försöka andas lugnt.

Det här får bli doktor. Men det tar lite tid att få doktor. Så nu har min man hittat receptfri antihistamin för barn, det kanske hjälper lite. (Tips från Elsasmamman: ta inte två antihistamintabletter när det står en på paketet för att du är så sur på att det kliar. Det blir inte bättre, men man får ganska ont i huvudet. Har testat flera gånger och är rätt säker på att det är så här det hänger ihop.)

Hur kunde vår söta unge som inte liknar oss ÄNDÅ få pollenallergi? Han hade till och med katt när han var bebis, så han fick massa härliga allergener i sig varje dag, när han slickade på saker med katthår på. När han inte slickade på katten.  Är det nåt fel i själva Sverige som gör att alla, oavsett genom, får kli på våren här?

(Han sjöng på skolgården idag. Det var tusen ungar, man kunde inte se honom, men efter konserten ser jag något sött i ögonvrån. Något ovanligt sött. Det är han. Fattar inte hur man kan ha sån tur så att man får det sötaste som finns. Men röd i ögonen är han.)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar