Om mig

Mitt foto
Vi adopterar Elsa. Vi är i Taiwan och väntar på att papper ska bli klara, medan vi lär känna Elsa. Och hon oss.

fredag 19 april 2019

Påsk

Nåt ska de väl lära sig, tänker jag på långfredagen och håller därför en liten utbildning om inte bara den kristna, utan också den judiska påsken. Vi äter pepparrot, nämligen, och jag kommer på att judiskt påskfirande också innehåller pepparrot som en påminnelse om utstådda bittra lidanden. Rätta mig om jag har fel; vi är inte judar.

Vi kommer fram till att Jesus korsfästes på långfredagen, och att det var mitt i den judiska påsken. Men varför hade de påsk, om de inte trodde på Jesus? Tror judar  inte på Jesus?

Jo, fast de tror inte att han är Guds son, det är hela grejen. De väntar fortfarande på att Messias ska komma. Vi tuggar vidare. Sen säger D:

- De är lite långsamma, va?

Ursäkta, eventuella judiska läsare. Jag ser hellre likheter än skillnader i religioner. Men det är en schysst kommentar. Lite närsynt. Men kul.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar