Om mig

Mitt foto
Vi adopterar Elsa. Vi är i Taiwan och väntar på att papper ska bli klara, medan vi lär känna Elsa. Och hon oss.

måndag 27 november 2017

Språkvetenskap

-Vad bra du dixar korken! säger Dong-Mei

när jag diskar ett kastrullock.

Alla skolboksexempel på barnspråk är med. Byter plats på s och k, övergeneraliserar betydelse i ett ord hon kan och så att-satsen utan att. Så gör hon generellt med bisatser; bara skippar bisatsinledaren.

Det är nog ingen som är så intresserad av sånt här. Men jag kommer att sakna det.

2 kommentarer:

  1. Nu vill jag bara säga att du skriver så bra och insiktsfull och kärleksfullt och trivsamt. Att läsa här är som att läsa Ingrid Sjöstrands böcker om Kalle och Loppa som jag växte upp med (och min uppväxt var lite som deras också) och som jag fortfarande älskar.

    SvaraRadera