Om mig

Mitt foto
Vi adopterar Elsa. Vi är i Taiwan och väntar på att papper ska bli klara, medan vi lär känna Elsa. Och hon oss.

tisdag 26 februari 2019

Hushållsarbete

Vi ska ha en rolig sportlovsdag tycker barnen. Min man arbetar och jag och barnen är i sommarstugan. Vi kan ta en cykeltur i det fina vårvädret, vi kan köpa lite gott förmiddagsfika, vi kan välja ut något till middag, jag har lovat att baka sockerkaka med Dong-Mei och spela spel med D. och A.

Men det är märkvärdigt. "En rolig dag" bygger helt på att mamman gör väldigt många extra moment. För man kan ju inte låta bli att äta frukost för att man ska spela spel. Nej, utan först ska mamman göra välling, göra frukost, diska undan frukost för hand pga sommarstuga, duscha barn och se till att de klär på sig, det kan man inte lita på att de gör om man inte kontrollerar förloppet (käre värld!!), sen förbereda lunch, diska lunch, ta bort alla grejor som ungarna strösslar över golvet och så klämma in cykeltur och pumpa vintertrötta däck i den ekvationen.

Under tiden har barnen mycket tråkigt. De klagar och uttråkningsmuckar med varandra. Rimlig arbetsfördelning. Nej, det är ju inte det.

Jag blir till slut arg. De får försöka fatta att om det ska bli trevligheter så får de göra lite av arbetet hemma. Annars hinner jag bara det.

Idag fattade de faktiskt det. Och dessutom tyckte de att det var ganska kul att göra något istället för att sitta nedhasade i isoffan. Dong-Mei gick ut och cyklade och A. hejade på, mendan D. plockade undan massa konstigt lekmaterial.

Om jag inte måste göra allt blir jag roligare. Hoppas de kommer ihåg det ett tag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar