Om mig

Mitt foto
Vi adopterar Elsa. Vi är i Taiwan och väntar på att papper ska bli klara, medan vi lär känna Elsa. Och hon oss.

måndag 18 februari 2019

Vinsten

Jag pratar med vår gode vän, som är asiatisk amerikan, och lite annat. Han och hans fru tröttnar ibland på att människor ifrågasätter om deras dotter är hustruns barn. Kanske inte så ofta i Sverige, men ofta utomlands.

-Det där är inte ditt barn! säger en listig dam till min kompis, där hon sitter och väntar på ett tåg med dottern i knät.

När vi fem är ute med denna familj blir många människor förbryllade. De tittar och tittar, asiater här och skandinaver där och HUR HÖR DE IHOP EGENTLIGEN!?

-Why do they need to know? frågar jag mannen.
-Yes, what do they gain from knowing? säger han.

Jag har inte lyckats fånga det tanken så bra i ord. Men det är ju just det: vad är vinsten för dem om de får veta hur och var och varför våra barn är adopterade och om det kom samtidigt eller är "riktiga syskon"?

Vad är vinsten? What do they gain from knowing?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar