Om mig

Mitt foto
Vi adopterar Elsa. Vi är i Taiwan och väntar på att papper ska bli klara, medan vi lär känna Elsa. Och hon oss.

onsdag 3 februari 2021

Blöta brallor

Av någon brudig anledning kan A inte ha på sig överdragsbyxor i skolan. Men hon kan leka. En dag kom hon hem med jeans som var så leriga och smutsiga att man inte kunde ana hur de sett ut på morgonen. Det gör ju inget, man kan tvätta, och det gör vi ändå hela tiden, men det kan inte vara så skönt att gå runt i de jeansen medan leran torkar in. Måste varit stelt, blött och kallt.

-Men A, säger jag. KAN du verkligen inte ta på dig överdragsbyxor, så kan du ju leka hur mycket du vill?

-Nejjj! Säger A, arg så att tårarna sprutar. Det är helt skamligt av mig att föreslå nåt så hemskt töntigt som överdragsbyxor på rasten när det är en halv grad varmt och dimma och lera och slask och elände i Göteborg. När man går i trean och älska att rutscha nerför saker. 

-INGEN annan har överdragsbyxor!!

-Nehej, säger jag, men kommer på en sak: -Leker de andra så här mycket i backarna?

A stirrar trotsigt och svarar sedan i du-fattar-ju-ingenting-ton: Nejj! De gör de inte!

Nej, precis. Om man vill vara söt brud kan man trippa runt på skolgården utan överdragsbyxor och sätta på läppglans. Om man vill rasa nerför backarna (Heja på, A, jag vill gärna att du rutschar och rullar!) kan man ta på sig överdragsbyxor. Det kommer så att säga ändå synas sen att man inte trippade utan åkte på rumpan, bara det att man kommer att vara blöt om nämnda rumpa hela eftermiddagen.

Men det kan man inte förklara för A. Så nu får hon tillbringa denna vinter i långkalsonger (de syns inte) och jeans, och allt detta får vara blött. Det dör man säkert inte av. Tror inte ens man blir förkyld. Men det är läskigt med blöta byxor som klänger fast på låren, det är det. Men tills hon själv kommer på det så får det väl vara så här. Bara hon inte slutar leka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar