Om mig

Mitt foto
Vi adopterar Elsa. Vi är i Taiwan och väntar på att papper ska bli klara, medan vi lär känna Elsa. Och hon oss.

tisdag 9 februari 2016

Vem får ett djur?

D. visar mig en cirkel med alla djur i den kinesiska kalendern och vad de heter på kinesiska. Han är råtta. Jag är tupp, säger han.

-Men bara kineser får ha ett djur.
-Vadå, varför det? undrar jag, som inte gillar denna apartheid.
-Du kan få ha ett djur, du har ju kinesiska barn.

Är han kines? Jo, det klart att han är, jag menar alltid att han har all rätt till både sitt kinesiska och sitt svenska arv, han får göra anspråk hur mycket som helst på allt. Men tycker han att han skiljer sig så mycket från mig till exempel att det är rimligt att andra regler gäller för mig, eller för honom? Och är det bra eller dåligt?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar