Om mig

Mitt foto
Vi adopterar Elsa. Vi är i Taiwan och väntar på att papper ska bli klara, medan vi lär känna Elsa. Och hon oss.

torsdag 1 februari 2018

Adoptionsdebatt

Ny debatt om adoptioner. Jag kan inte säga annat än att det är förfärligt. Barn ska inte bli stulna. Föräldrar ska inte bli avlurade sina barn. Adoptionsorganisationer ska ta ansvar för det de har gjort.

Kanske kommer eftervärlden att tycka att de adoptioner jag har genomfört också är horribla. Jag vet att jag kollade så bra jag kunde. Valde land med omsorg, drog i tåtar kring barnens bakgrund, kring deras första föräldrars beslut, ställde frågor och tjatade. Men de föräldrar som adopterade på 70- och 80-talen trodde inte heller att gjorde fel. Tvärtom. De gjorde i tidens anda en solidarisk handling. De adopterade barn som på grund av dikaturer och annan orättvisa inte hade några föräldrar. De bidrog till den globala rättvisan. Inte var de med och skapade den.

Men det hjälper ju inte de första föräldrarna och inte barnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar