Om mig

Mitt foto
Vi adopterar Elsa. Vi är i Taiwan och väntar på att papper ska bli klara, medan vi lär känna Elsa. Och hon oss.

tisdag 27 oktober 2015

Vad är grejen med gelé?

Vid vår närmaste lekplats, där vi hänger ganska mycket, står ofta en kvinna som kör en pytteliten pickup som är fullastad med puddingar. Hon står där vid lunchtid så att människor kan köpa puddingar i yoghurtburkar till lunch. Jag tror att det är söta puddingar av geléartad karaktär.

Gelé verkar vara det nya svarta i det taiwanesiska köket. Det går att få in gelé i allt. Häromdagen köpte vi några små pannkakor som gräddades i särskilda pannor på gatan. Man hällde smet i en form, lät det stelna lite och lade sedan i en skopa av jordnötskräm eller nåt brun kräm som inte är choklad, utan bönkräm, och så lade man på en pannkaksform till så att fyllningen bakades in i två pannkakshalvor.

Jag bet i en pannkaka, mycket god, som amerikanska pannkakor, och så sipprade det ut lite jordnötsfyllning, mycket gott, men! Jordnötsfyllningen inuti pannkakan var innesluten i en gelékapsel. Hur, hur kom gelén dit? Jag såg när fyllningen lades i, det var som jordnötssmör, inget geléartat tillsattes, ändå; en gelékapsel.


Och ikväll åt vi crème brulé. Eller kanske mer gelatinkokt mjölk, dallrande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar