Om mig

Mitt foto
Vi adopterar Elsa. Vi är i Taiwan och väntar på att papper ska bli klara, medan vi lär känna Elsa. Och hon oss.

måndag 26 oktober 2015

Vokabulär

Elsa lär oss hela tiden nya ord på kinesiska. Häromdagen lärde hon mig blöja, som är ett centralt ord om man är ettochetthalvt. Hon bankade på blöjbytarplatsen samtidigt också för säkerhets skull, för hon har ju inte missat att man måste vara lite tydlig med det här gänget som inte fattar vad man säger.

Dessutom lär hon sig i rasande hastighet ord på svenska. Hon kan hej, pappa, tittut, ja (med ett så fint å-haltigt a att man kan vara helt säker på att hon inte har snappat upp det av sina mandarintalande vänner), och aj.

Hon har också fattat tycke för Lennart Hellsing. Det har jag full förståelse för, jag älskar Lennart Hellsing. Hon kräver, genom att göra fiskrörelsen med båda händerna, att vi ska sjunga "En liten båt". Den kan hon inte heller ha lärt sig innan, tänker jag.

Tänk om man snappade upp ens hälften så mycket som Elsa gör. Vad bra det skulle gå för en då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar