Om mig

Mitt foto
Vi adopterar Elsa. Vi är i Taiwan och väntar på att papper ska bli klara, medan vi lär känna Elsa. Och hon oss.

tisdag 15 december 2015

Se

Men de ser annorlunda ut.

A. älskar andra barn med asiatiskt utseende. De har samma hår som jag, säger hon, men hon menar nog mer än hår.

D. frågade mig i bilen på vägen hem om det fanns nåt sätt att bli större.

-Större hur då? Fler år?
-Nej, större, att man inte är kort.

Ja, det finns det väl kanske. Men han är så fin som han är. Liten, lite brun, med samma hår som A. När och hur och varför lär de sig att se sig själva med majoritetssamhällets blick? Men jag vet ju; i Taiwan tittade jag mig själv i spegeln efter bara några veckor och tänkte: men ska man se ut så här? Jag är ju knölig och skär.

De är så fina. Jag vill att de ska se det själva. Det hjälper ju inte att jag och alla andra ser det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar