Om mig

Mitt foto
Vi adopterar Elsa. Vi är i Taiwan och väntar på att papper ska bli klara, medan vi lär känna Elsa. Och hon oss.

tisdag 19 januari 2016

Räknar

När vi hämtade Elsa på barnhemmet där hon hade bott, sade en av hennes nannies att "she is smart".

Jag trodde, och tror, att de kanske försöker uppmuntra alla föräldrar och ge dem lite tillförsikt inför framtiden. Elsa verkade alert och intresserad, inte alls olik D. i samma ålder. Hon iakttog, hon härmade och fattade fort.

Men det är väldigt vad den här ungen fattar fort! Vi har räknat tårna i några dagar. På kinesiska, hon föredrar att man räknar på kinesiska och eftersom det är en av få grejer jag kan på kinesiska så blir det kinesiska. Och nu räknar Elsa, ettochetthalvt, till tio. Eller, nåja, hon utesluter fem och sex. Ett, två tre, fyra, sju, åtta, nio, tio. Hon byter fot vid sju därnånstans.

Jag tror att nannyn hade rätt. Såklart hon hade, hon kände ju Elsa bäst av alla vid den tidpunkten, kände och älskade och var så ledsen när Elsa åkte. Jag förstår det. Det fanns många skäl till att det var hemskt att ta Elsa ifrån hennes hem i Taipei.

Men nu bor Elsa här. Och räknar. Och jag lovar, Elsa, vi älskar dig också. Oavsett om du kan räkna till tio. Oavsett om du nånsin i ditt liv får med fem och sex också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar