Om mig

Mitt foto
Vi adopterar Elsa. Vi är i Taiwan och väntar på att papper ska bli klara, medan vi lär känna Elsa. Och hon oss.

onsdag 14 september 2016

Helsyskon

Idag var det nog rekord i konstig fråga på lekplatsen.

-Är de helsyskon?

Alltså. Om man tänker "från början", som frågeställande förälder vid gunga nog gjorde, så är det väl troligast att de är helsyskon eller inte syskon alls. Skulle det troligaste vara att vi åkte och adopterade två, tre barn till en mamma (förmodligen inte en pappa) som hon hade med två, tre olika män? Tja, det är kanske tänkbart. Men inte vanligt.

Eller tänker hon på hur läget är nu? Hur skulle då då kunna vara halvsyskon? De kunde vara helsyskon, alltså barn till två föräldrar som har fler barn med varandra. Så som läget alltså är i vårt gäng. Och de skulle kunna vara inte syskon alls, genom att några av barnen var adopterade av mig som ensamstående, innan jag träffade min man, och några av min man, medan han hade annan fru (ensamstående män får nog inte adoptera så där i brådrasket, inte från Taiwan). Bonussyskon alltså. Men halvsyskon?

Så jag sade ja, de är helsyskon.

De har samma mamma och pappa.

Den var jag inte beredd på, faktiskt. Härligt att livet fortfarande kan överraska mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar