Om mig

Mitt foto
Vi adopterar Elsa. Vi är i Taiwan och väntar på att papper ska bli klara, medan vi lär känna Elsa. Och hon oss.

onsdag 28 september 2016

Inte gott lukta

Först kom det enstaka ord, redan under vår första tid tillsammans i Taipei. Och sedan rasslade det ut ord efter ord.

När Dong-Mei började sätta ihop ord till små meningar var det först med mycket stor möda. Hon nästan stönade och vi såg hur det roterade inne i huvudet för att få ut rätt saker. Ganska ofta fick hon också ta isär en inlärd fras för att ersätta delar av den. Dumma mamma, sade hon när hon var arg på D. Så hörde hon att det var fel, hon skärpte sig och sen kom det Dumma mamma D. Dumma D.

Men på sista tiden går det mycket lättare att sätta ihop orden. Det kräver inte koncentration som på ett matteprov längre.

Fast idag fick hon ändå tänka. Hon hittade en nästan tom kaffekopp.

-Är te?
-Nej, det är kaffe.
-Gaffe.

Jag lät henne lukta.

-Inte lukta.

Men, nej, det var fel, hon ville lukta, men det luktade inte bra. Koncentration.

-Inte gott lukta.

Hur det kan gå så fort. Det gör det då inte när jag försöker lära mig mandarin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar