Om mig

Mitt foto
Vi adopterar Elsa. Vi är i Taiwan och väntar på att papper ska bli klara, medan vi lär känna Elsa. Och hon oss.

måndag 23 november 2015

Ulambator

En dag på gatan i Taipei kom en kvinna med en svart t-shirt med texten Queen på. När hon kom närmre såg jag det finstilta: of Sweden.

Förmodligen är Sweden så enormt perifert att det är helt otänkbart, ett sagoland.

När jag var liten sa vi att man kunde åka till Ulan bator. Eller, vi sa Ulambator. Ulaanbaatar heter det nuförtiden. Och tvärtemot vad jag trodde, så kom Ulaanbaatar att angå mig. På väg till mina barn passerar man strax söder om Gobiöknen och Ulaanbaatar, enligt flighttrackern på planet. Det är en av ledstängerna på vägen till Taipei.

Jag tänkte mig nog heller aldrig att "Made in Taiwan" skulle betyda något annat än finstilt text på luktsuddgummin.

Hon med tischan som tycker att Sweden är Ulambator, hon anade nog inte att bredvid henne på gatan fanns en liten ettåring som är made in Taiwan, som kanske blir queen of Sweden. (Det hoppas jag inte, det finns nog roligare jobb för mina barn.)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar