Om mig

Mitt foto
Vi adopterar Elsa. Vi är i Taiwan och väntar på att papper ska bli klara, medan vi lär känna Elsa. Och hon oss.

lördag 7 november 2015

Vitt

Om man släpper ut A.och D. i solen på sommaren så tar det bara tjugo minuter innan deras små kroppar har en ny färg, man kan nästan se det hända.

Detsamma gäller mig också, men sen gör det så ont. Det är kanske också ett sorts försvar; när jag har bränt mig fem gånger en sommar stannar jag i skuggan.

I den kinesiska världen ska man vara vit. Inte på det sätt jag är vit, det tycker nog ingen är så snyggt, men kritvit i hyn. Fastlandskineser, som ofta är ute på gruppresa i Taiwan, känns igen delvis på att de har nån optisk kräm i ansiktet som gör dem vita bortom vitt. De är ultravioletta. Den krämen har inte slagit i Taiwan men alla produkter innehåller blekande substanser.

Deodoranter till exempel - bleker armhålan. Hur vit behöver en armhåla vara? Vad skulle hända om jag använde en sån? Skulle jag bli ultraviolett under armarna då?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar